איך לומדים כאן וסיורים בבית הספר

תיאום ביקור במיתרים

"איך בונים ספינה? אוספים אנשים ונוטעים בהם את האהבה והכמיהה לים הרחב, הגדול והאינסופי."
אנטואן דה סנט אכזופרי.   

בבית הספר מיתרים רעננה ברנקו וייס ע"ש פרנקל אנו מאמינים כי מהות החינוך ועל כן מהות בית הספר הינה לנטוע בבאי בית הספר את הכמיהה לידע, ולצייד אותם בכלים ובמיומנויות ללמידה עצמאית. אנו רוצים לסייע בפיתוח אדם סקרן שיכול ללמוד כרצונו ובעצמו, בלי להיות תלוי במורה. אדם שיכול להגיע רחוק בכוחות עצמו ובכיוון שיבחר.

בעידן הידע העצום שסביבנו אנו רואים לנכון לעסוק בשלושה סוגי מיומנויות: ללמידה, לאוריינות ולחיים. הוראת המיומנויות הללו מאפשרת לתלמידים לתרגל יצירתיות, חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות, שיתופי פעולה ותקשורת.

המעבר למבנה חדש המבוסס על קהילות למידה, מאפשר יצירת חוויית למידה הוליסטית שבה מתקיים חיבור טבעי בין תחומי הידע, והלומד הוא שעומד במרכז העשייה והלמידה. למעשה, השליטה והאחריות ללמידה הינה בידי התלמידים, בעוד שהמורים אחראים ליצירת תוכן ומשימות מבוססות תרגול המיומנויות, מכוונים את התלמידים ומלווים, תוך מישוב התהליך וביצוע הלמידה.

יום למידה טיפוסי עבור תלמיד בבית הספר שלנו יכלול פתיחת יום בתפילה או בעבודה רוחנית, שעות לימוד במרחבי הקהילה בהם יש בחירה בדרכי הלמידה או בדרכי ביצוע המטלה, ועבודה עצמאית ובקבוצות עבודה. המעטפת ללמידה מסוג זה כוללת עבודה על המסוגלות העצמית של כל תלמיד. לפיכך, במסגרת תוכנית "מיתרים אינטימי", כל תלמיד בבית הספר מצוות לקבוצת שיח עם מורה מנטור בה משתפים במטרות ומקיימים רפלקציה ושיח אישי על האתגרים וההתקדמות האישית של כל אחד בקבוצה. חלק מהתלמידים יעבדו גם באופן פרטני במרכז הלמידה או במרכז העולים. בנוסף, לתלמידי בית הספר הזדמנויות רבות להשתלב בהתנדבות בקהילה, לקחת חלק בתוכנית של מנטורים לתלמידים בבית הספר, וליצור יוזמות חברתיות.

צוות בית הספר עבר בשנים האחרונות תהליכי פיתוח מקצועי אינטנסיבים בתחום הפדגוגיה החדשנית, הוראת מיומנויות ולמידה במרחבי קהילה פתוחים. תהליך זה כלל, בין היתר, סיורים בבתי ספר בארץ ובחו"ל, יום למידה בשבוע ליצירת שיתופי פעולה מקצועיים והדרכה צמודה של מכון ברנקו וייס, מכון שמיר למחקר וחברת Education Design International (EDI).

אנו שואפים לכך שבוגרי בית הספר יחוו שנים מאושרות ומלאות בהתנסויות לימודיות וחברתיות חיוביות. בוגרי בית הספר מצוידים באמונה ובמסוגלות שלהם לצלוח כל מכשול, ובכלים ובמיומנויות הנדרשות ללמוד ולהעמיק בכל תחום אשר יבחרו. לבסוף אנו בטוחים כי בתום שנותיהם במיתרים המטרות והיעדים שיציבו לעצמם הבוגרים יהיו מכוונים למימוש עצמי תוך התחשבות וראיית האחר מנקודת מבט ביקורתית, ומושרשת בערכי היהדות והפלורליזים.